ÝTTÝFAK, MEDENÝYET, ÝKTÝSAT

Ýsmail Hakký CENGÝZ - 09.04.2009

Oy gizli, haber kutsal, yorum h�rd�r.

 

 

Son birka� y�ld�r s�k s�k g�ndeme gelen, “medeniyetler ittifak�”n�n ne anlama geldi�inin �o�umuz taraf�ndan pek de anla��lmad���n� tahmin ediyorum. “Medeniyetler ittifak�” tamlamas�yla s�ylenmek istenen, farkl� dinlerden kaynaklanan �at��malar�n �nlenmesi �abalar�d�r. Fikir, ilk defa �spanya Ba�bakan� Luis Rodr�guez Zapatero taraf�ndan 2004’te ortaya at�ld�. En b�y�k destek Ba�bakan Erdo�an’dan geldi. 2005 y�l�ndan beri, her y�l ba�ka bir �lkede yap�lan Medeniyetler �ttifak� toplant�lar�na �spanya ve T�rk Ba�bakanlar “e�ba�kan” olarak kat�l�yorlar. Medeniyetler �ttifak� toplant�s� bu y�l, ikinci defa �stanbul’da yap�ld�. Bundan �nce, 2006 y�l�nda yine �stanbul’da yap�lm��t�.

 

Asl�nda, ayd�nlar�n �o�u medeniyetin tek, k�lt�rlerin ise �e�itli oldu�unu kabul ediyor. Buna g�re; d�nya veya insanl���n medeniyeti ortakt�r ve tektir. Ancak k�lt�rlerin �e�itlili�inden s�z edilebilir. �sl�m k�lt�r�, T�rk k�lt�r�, Hint K�lt�r�, H�ristiyan k�lt�r� gibi… Bu tart��may� bir kenara b�rak�rsak, “Medeniyetler �ttifak�”n�n konu etti�i “dinler ve inan�lar aras�nda bir �at��ma” ger�ekten var m�d�r?

 

Toplant�da s�z alan, �ran'�n eski Cumhurba�kan� Muhammed Hatemi, konu�mas�nda  “Ge�mi�te k�lt�r ve medeniyet farkl�l�klar�n�n ihtilaf ve sava�lar�n ger�ek nedeni olmad���n�, o d�nemki sava�lar�n k�klerinde ekonomik ve siyasi ��karlar�n yatt���n�” s�yledi.

 

Hatemi’ye kat�l�yoruz. Din ve k�lt�r farklar� sava�lar�n sebebi gibi g�r�nse de esas sebep daima ekonomik olmu�tur. Farkl� dine mensup topluluklar birbiriyle sava�m�� olabilir. Fakat orada gaye, bir din� inanc� yok etmek de�il, o inanca sahip toplulu�un elinde olan toprak ve kaynaklara h�kim olabilmektir.

 

A��r� ekonomik farkl�l�klar� giderir, yoksullu�u ortadan kald�r�rsan�z �at��malar� da ortadan kald�r�rs�n�z.

 

*                        *                      *

 

Hatemi’nin i�aret etti�i “sava�lar�n as�l sebebinin ekonomik kaynakl�” oldu�u ger�e�i, �lke i�indeki �at��malar i�in de ge�erli de�il mi? �lke i�indeki �at��man�n ve ayr��man�n asl�nda kimlik, mezhep, ideolojik ve siyas� olmaktan ziyade farkl� gelir gruplar� aras�ndaki �at��ma oldu�u, gayet a��k de�il mi?

 

D�nyadaki sava�lar�n �nlenmesine �al��mak, taraflar aras�nda “ittifak” sa�lamak g�zel… Milletler ve toplumlar aras�ndaki �at��malara son verme fikri takdire �ayan… Fakat bu d���ncede olan bir liderin, �ncelikle �lkesi i�indeki �at��malar� gidermesi gerekmez mi? D�nyadaki �at��malar� �nleme g�c�n olabilmesi i�in, �ncelikle evindeki �at��malar� ��zm�� olman gerekmiyor mu? Bu konuda konu�maya y�z�n olabilmesi i�in, kendi �lkenin bir bar�� adas� oldu�unu ispatlaman gerekmiyor mu?

 

Obama’n�n bile hayran hayran vurgulad���, Atat�rk’�n “Yurtta Sulh, Cihanda sulh” vecizesinden ne anl�yorsunuz? �nce yurtta bar��� sa�lamak l�z�m, de�il mi? ancak “yurtta bar��”� sa�lad�ktan sonra, d�nyadaki bar�� hakk�nda s�ylediklerinizin bir anlam� olabilir. Bir a��rl��� olabilir.

 

Yurtta sulhu sa�lamak ve s�rd�rmeyi hi� d���nd�n�z m�? Yoksullu�u yok etmek, kitleleri m�reffeh hale getirmek, zenginli�i yayg�nla�t�rmak i�in hangi ad�mlar� att�n�z?

 

Atmaya niyetiniz var m�?

 

 

 

�nceki yaz�lar

Tarih: 09.04.2009 Okunma: 567

YORUMLAR

Yorumunuzu ekleyin.

�sim: *

E-posta Adresiniz: *

* (E-posta adresiniz payla��lmayacakt�r.)

Yorum: *

G�venlik Sorusu:
T�rkiye'nin ba�kenti neresidir?

Osman GEN�

12.03.2009 - 15:40

Dev uyanacak uyanmas�na ama uyumas� i�in verilen ila��n yada nargozun dozunu az almaya ba�lay�nca an�ak uyanacak.....

Osman GEN�

12.03.2009 - 15:40

Dev uyanacak uyanmas�na ama uyumas� i�in verilen ila��n yada nargozun dozunu az almaya ba�lay�nca an�ak uyanacak.....