AMERÝKA ÝFLAS ETTÝ, Bülent ESÝNOÐLU

GENEL HABERLER Misafir Yazar - 17.06.2009



Biliyorum. Bu ba�l��a, Amerika'y� g�z�nde �ok b�y�tm��, y�k�lmaz sanan, her �eye kadir oldu�unu d���nenler, bana b�y�k alt�ndan g�lecekler.


Be� y�l �nce, dolar�n bu g�nlere nas�l gelece�ini yazd���mda da g�lm��lerdi. (B�lent Esino�lu, Bat� ile Batanlar, S.394, Kaynak Yay�nlar�)


Nihayet oraya geldik.
Sab�kal� s�n�f Wall Street Obama ile anla�arak, bu g�ne kadar yapt�klar�n�, aynen yapmaya devam edeceklerine karar verdiler.


Anla�t�klar� iki temel konu var. Biri ekonomide dolar basmaya devam etmek, di�eri de siyasette sava� alanlar�n� geni�letmek.


Para basmas� demek daha fazla bor�lanmas� demektir. Tabi, bu bir yoldur. Ancak, bu bor�lar� �demek i�in tasarruf ve �retmek gerek.


Amerika bu iki yetene�ini de kaybetmi� vaziyettedir. �retim ve tasarruf Asya'dad�r.
Biliyoruz ki, Amerika �imdiye dek ba�kalar�n�n tasarruflar�n� kullana geldi. Amerika art�k k���t satamaz durumdad�r.


As�l felaket ba�ka yerden geli�mektedir. Pazartesi ve Sal� g�nlerinde, Yaketerinburg'ta,  ï¿½in Ba�bakan� Hu Junto, Rusya devlet ba�kan� Medyedev ve di�er �anghay Alt�l�s� bir araya geldi. Buna, Amerika'n�n �nl� Ekonomisti Micheil Hudson 21. Asr�n en �nemli toplant�s� dedi.


Yaketerinburg'ta, �anghay alt�l�s� Amerika'y� Avrasya'dan atacak mali ve askeri anla�malar yapt�lar. Amerikan dolar�n�n kullan�lmas�n�n, Amerikan askeri varl���n� geli�tirmekten ba�ka bir i�e yaramad���n� belirttiler.


Rusya, �in ile al��veri�ini dolar d���na ta��d�. Brezilya ve Malezya ticaretini �in'e y�nlendirerek, �in paras� ile al��veri�e ba�lad�lar.


Toplant�n�n temel konusu, dolar merkezli al��veri�ten ��k�lmas�yd�.
E�er bu i�te ba�ar�l� olurlarsa, Amerika'n�n ithal etti�i �r�nlerin fiyatlar� aniden y�kselir. Buna petrol dahildir. Faizler roket gibi ��kar. ��sizli�i s�ylemeye gerek yok.
�in, Rusya ve Hindistan'da �retim art�k�a Amerika'daki iflas h�zlanacakt�r.


�zetlersek, �retim Asya'ya kayd�. Bor�lu Amerika �retemez duruma geldi. Elinde bir tek dolar kald�. O da sona �ok yakla�t�.


 

Ar�iv

Tarih: 17.06.2009 Okunma: 686

YORUMLAR

Yorumunuzu ekleyin.

�sim: *

E-posta Adresiniz: *

* (E-posta adresiniz payla��lmayacakt�r.)

Yorum: *

G�venlik Sorusu:
T�rkiye'nin ba�kenti neresidir?

�.Hakk� Cengiz

17.05.2009 - 10:01

Makaleyi, dikkatle okudum. Ba�l��� da, neredeyse her paragraf� da yanl�� anla��lmaya son derece m�sait. Sonu�ta, merakl� olmay�n, ��renmeye gayret etmeyin gibi bir anlam ��k�yor. Sel�mlar...

�zg�r deniz

17.05.2009 - 11:48

hayret ki ne hayret efendim...��renme m�ptelas� bir insan ve bitevi bundan s�z eden bir insan nas�l olurda bu anlamda bir �ey s�yler. burada yanl�� ��renmeden s�z ediliyor ve bu �ok a��k. kapal� olabilir zira biraz felsefik oldu. insanlar �ok basit bir ger�e�i ��reniyorlar ve kabullenmiyorlar derinlemesine ara�t�rmak isterkende yanl��a sap�yorlar. oysa insan bu d�nyada kendini rahat ettirecek, ya�am�n� kolayla�t�racak �eyleri ��renmeli. di�er �eyleri de ��renmeli ama hakikat apa��kken sap�tmayacak �ekilde. nihayetinde geldik ve gidecez. iki alemide t�rab etmenin alemi yok. ak�ll� olmak gerekiyor. bug�n insanlar� y�celten ilim oldu�u kadar al�altanda ilim oluyor. burada bir paradoks var gibi ama derin d���n�rsek yok. olaylara �yle y�zeysel bakamay�z. bakt���m�z zaman g�r�nmeyen espriyi �skalar�z. BA�LI�A gelince sadece g�r�nen y�z�yle bakarsak evet yanl�� anla��labilir ki kendimde �ok d���nd�m ama sonunda bu y�nde karar verdim. daha derinlikli g�z att���m�zda ger�ek kendini a��k eder. bug�n d�nyaya bakt���m�zda milyonlarca kitap bir anda piyasaya s�r�l�yor. peki bu eserlerde nitelik var m�. y�zde birinde belki. hepsi insanlar� oyalamak sap�tmak i�in mi evet. hakikate dair bir �ey yok. peki �imdi insalar bu kitaplardan sat�n ald�klar� �eyin bilgi oldu�unu s�yleyebilirler ama bunun cehalet olmad���n� kim d�r�st�e ifade edebilir ki hakikatte cehalettir i�te bu. ama insanlar ��reniyorum bilgi sahibi oluyorum san�r. ha inan�s�zsa sorun yok. bilakis insanlar�n ne kazan�lar� var o ��renmeden. ne ya�ant�s�na ne zevkine ne de �b�r d�nyas�na milim gram faydalar� yok. her t�r �eyi okumayal�mm� diyebiliriz peki as�l okunmas� gereken kitaba ne zaman zaman ay�raca��z. bunu d���nen kim. sonrada d�nyay� ve al�aklar� su�lamak �ok kolay. biz g�revimizi hakk�yle yapmayal�m sonra su�layal�m. velhas�l asl�nda bunlar �ok derin meseleler. bir kere merak ilmin hocas�d�r ama her �eyi merak etmekte budalal�kt�r ki bu y�ce kitab�n s�z�yle sabittir ki yaz�dada verdik zira. bu y�zden yaz� daha bir dikkatli okunursa ve hakikat dikkate al�narak g�z at�l�rsa ne kadar sarihtir ve nettir g�r�l�r kanaatimce. en kalbi sayg�yla selamla muhabbetle can�m abim. ama bu mesele �zerine daha �ok s�z s�ylenebilir ba�ka bir konuda daha de�inebiliriz belki in�aallah.

�zg�r deniz

17.05.2009 - 11:54

insan kendini bilmeli �nce ama merak eden kim. her �eyi merak eden insan bir kendini merak etmiyor ne ac�. oysa kendini bilmeyen he yan�lg� dolu bir hayat ya�ar. HACC SURES� 66. AYET� okursa vd ayetleri insan�n nas�l oldu�una dair bilgiler elde ederiz. bu ayette insan�n PEKTE NANK�R olarak nitelendirildi�ini ��reniriz. bu hemen hemen b�t�n mealcilerin ve tefsircilerin �evirilerinde bu �ekildedir. bak�labilir. i�te bende bu yaz�da insan�n temel niteliklerini bilmesi gerekti�ini ve bu �ekilde gard�n� almas� gerekti�ini ifade ettim ki anla��lmayacak bir �ey yoktur kanaatimce yeterki y�ce kitap eksenli bakal�m olaya. en kalbi sayg�yla can�m abim...

�zg�r deniz

17.05.2009 - 11:56

asl�nda ilk paragrafta verdi�im MEVLANANIN S�Z� her �eyi a��k ediyor ama...bilemiyorum....tekraren sayg�yla can�m abim......umutla

�zg�r deniz

17.05.2009 - 12:01

�imdi gelelim bir has meseleye: insan ��renmeye merakl�, bilgiye susuz. Tamam, bu do�al. Ama bilmesi gerekenleri de bilmeli. Bundan gocunmamal�. Tanr� olamaz. Peygamberlikte hitam buldu. Kitab�n bir benzerini ihdas etmesi muhal. �yleyse? �nsan ilim yolunda ilerlerken yukar�da ki temel k�staslar� dikkate almak zorundad�r..... bu sat�rlar bile s�ylediklerinize ters olmuyor mu can�m abim......insan ��renmeli ama s�n�rlar�n� ve haddini bilerek.... meraks�z insan�n insanl���ndan ��phe ederim ben... s�fat� insansa bir varl���n meraks�z olamaz ve olmamal� ama her �eyi merakta insan� felakete g�r�r� ki BU Y�CE �NDER�N DE s�zleriyle kesinlikle sabittir.... K� B�R SAHABE de bunu g�rebiliriz. peygamber her �eyi sormamalr�n� istemi�tir ve bunu bir sahabe ihlal edince istemedi�i �ey ba��na gelmi�tir... ta��yamayaca�� y�k�n alt�na girmek zorunda kalm��t�r... insan her �eyi ama her �eyi duymak istememeli ve bilmek istememeli bu bu d�nyay� g�z �n�ne alsak bile a�ikard�r... SAYGIYLA

�.Hakk� Cengiz

17.05.2009 - 10:01

Makaleyi, dikkatle okudum. Ba�l��� da, neredeyse her paragraf� da yanl�� anla��lmaya son derece m�sait. Sonu�ta, merakl� olmay�n, ��renmeye gayret etmeyin gibi bir anlam ��k�yor. Sel�mlar...

�zg�r deniz

17.05.2009 - 11:48

hayret ki ne hayret efendim...��renme m�ptelas� bir insan ve bitevi bundan s�z eden bir insan nas�l olurda bu anlamda bir �ey s�yler. burada yanl�� ��renmeden s�z ediliyor ve bu �ok a��k. kapal� olabilir zira biraz felsefik oldu. insanlar �ok basit bir ger�e�i ��reniyorlar ve kabullenmiyorlar derinlemesine ara�t�rmak isterkende yanl��a sap�yorlar. oysa insan bu d�nyada kendini rahat ettirecek, ya�am�n� kolayla�t�racak �eyleri ��renmeli. di�er �eyleri de ��renmeli ama hakikat apa��kken sap�tmayacak �ekilde. nihayetinde geldik ve gidecez. iki alemide t�rab etmenin alemi yok. ak�ll� olmak gerekiyor. bug�n insanlar� y�celten ilim oldu�u kadar al�altanda ilim oluyor. burada bir paradoks var gibi ama derin d���n�rsek yok. olaylara �yle y�zeysel bakamay�z. bakt���m�z zaman g�r�nmeyen espriyi �skalar�z. BA�LI�A gelince sadece g�r�nen y�z�yle bakarsak evet yanl�� anla��labilir ki kendimde �ok d���nd�m ama sonunda bu y�nde karar verdim. daha derinlikli g�z att���m�zda ger�ek kendini a��k eder. bug�n d�nyaya bakt���m�zda milyonlarca kitap bir anda piyasaya s�r�l�yor. peki bu eserlerde nitelik var m�. y�zde birinde belki. hepsi insanlar� oyalamak sap�tmak i�in mi evet. hakikate dair bir �ey yok. peki �imdi insalar bu kitaplardan sat�n ald�klar� �eyin bilgi oldu�unu s�yleyebilirler ama bunun cehalet olmad���n� kim d�r�st�e ifade edebilir ki hakikatte cehalettir i�te bu. ama insanlar ��reniyorum bilgi sahibi oluyorum san�r. ha inan�s�zsa sorun yok. bilakis insanlar�n ne kazan�lar� var o ��renmeden. ne ya�ant�s�na ne zevkine ne de �b�r d�nyas�na milim gram faydalar� yok. her t�r �eyi okumayal�mm� diyebiliriz peki as�l okunmas� gereken kitaba ne zaman zaman ay�raca��z. bunu d���nen kim. sonrada d�nyay� ve al�aklar� su�lamak �ok kolay. biz g�revimizi hakk�yle yapmayal�m sonra su�layal�m. velhas�l asl�nda bunlar �ok derin meseleler. bir kere merak ilmin hocas�d�r ama her �eyi merak etmekte budalal�kt�r ki bu y�ce kitab�n s�z�yle sabittir ki yaz�dada verdik zira. bu y�zden yaz� daha bir dikkatli okunursa ve hakikat dikkate al�narak g�z at�l�rsa ne kadar sarihtir ve nettir g�r�l�r kanaatimce. en kalbi sayg�yla selamla muhabbetle can�m abim. ama bu mesele �zerine daha �ok s�z s�ylenebilir ba�ka bir konuda daha de�inebiliriz belki in�aallah.

�zg�r deniz

17.05.2009 - 11:54

insan kendini bilmeli �nce ama merak eden kim. her �eyi merak eden insan bir kendini merak etmiyor ne ac�. oysa kendini bilmeyen he yan�lg� dolu bir hayat ya�ar. HACC SURES� 66. AYET� okursa vd ayetleri insan�n nas�l oldu�una dair bilgiler elde ederiz. bu ayette insan�n PEKTE NANK�R olarak nitelendirildi�ini ��reniriz. bu hemen hemen b�t�n mealcilerin ve tefsircilerin �evirilerinde bu �ekildedir. bak�labilir. i�te bende bu yaz�da insan�n temel niteliklerini bilmesi gerekti�ini ve bu �ekilde gard�n� almas� gerekti�ini ifade ettim ki anla��lmayacak bir �ey yoktur kanaatimce yeterki y�ce kitap eksenli bakal�m olaya. en kalbi sayg�yla can�m abim...

�zg�r deniz

17.05.2009 - 11:56

asl�nda ilk paragrafta verdi�im MEVLANANIN S�Z� her �eyi a��k ediyor ama...bilemiyorum....tekraren sayg�yla can�m abim......umutla

�zg�r deniz

17.05.2009 - 12:01

�imdi gelelim bir has meseleye: insan ��renmeye merakl�, bilgiye susuz. Tamam, bu do�al. Ama bilmesi gerekenleri de bilmeli. Bundan gocunmamal�. Tanr� olamaz. Peygamberlikte hitam buldu. Kitab�n bir benzerini ihdas etmesi muhal. �yleyse? �nsan ilim yolunda ilerlerken yukar�da ki temel k�staslar� dikkate almak zorundad�r..... bu sat�rlar bile s�ylediklerinize ters olmuyor mu can�m abim......insan ��renmeli ama s�n�rlar�n� ve haddini bilerek.... meraks�z insan�n insanl���ndan ��phe ederim ben... s�fat� insansa bir varl���n meraks�z olamaz ve olmamal� ama her �eyi merakta insan� felakete g�r�r� ki BU Y�CE �NDER�N DE s�zleriyle kesinlikle sabittir.... K� B�R SAHABE de bunu g�rebiliriz. peygamber her �eyi sormamalr�n� istemi�tir ve bunu bir sahabe ihlal edince istemedi�i �ey ba��na gelmi�tir... ta��yamayaca�� y�k�n alt�na girmek zorunda kalm��t�r... insan her �eyi ama her �eyi duymak istememeli ve bilmek istememeli bu bu d�nyay� g�z �n�ne alsak bile a�ikard�r... SAYGIYLA